Branding

En visuell identitet kan ge ditt företag en åtråvärd plats i din kunds huvud. Branding handlar lika mycket om strategi som design.

Visuell identitet

Varför är den visuella identiteten avgörande?

En visuell identitet gör att kunden känner igen företaget och uppfattar det som trovärdigt och relevant. Med rätt design kan vi fylla varumärket med känslor och associationer som er målgrupp gillar. Så kan ni säkerställa att kommunikationen får maximal effekt!

En investering som sparar tid

En bra visuell identitet, eller grafisk profil som det också kallas, kommer att förenkla arbetet till vardags – oavsett om det är ni själva eller en byrå som gör jobbet. Tack vare en grafisk manual kan ni kommunicera enhetligt i alla kanaler. 

Ett företag utan en visuell identitet kan upplevas slarvigt och ostrukturerat.

En genomtänkt identitet kan istället attrahera kunder och förstärka era erbjudanden.

Vad innehåller en
grafisk profil?

Färger

En eller två huvudfärger kan räcka, kanske tillsammans med några komplementfärger. Men om varumärket behov av att kommunicera flera olika tjänster eller budskap så kan en större och mer flexibel färgskala vara till hjälp.

Logotyp

En logotyp består av företagets namn som bildar en lättläst och attraherande form. Namnet kompletteras ofta med en symbol och i vissa fall används endast symbolen, som hos välkända Apple. Logotypen levereras alltid i flera olika varianter för att de ska kunna användas på olika ytor och i olika sammanhang, vanligen en svart, en vit och en med färg, och alltid i filformat som fungerar både för tryck och webben.

Bilder i sociala medier

Rätt design kan göra stor skillnad för möjligheten att attrahera kunder online. I sociala medier är profilbilden liten och logotypen behöver oftast anpassas om du vill använda den här. Det kan också vara klokt att ta fram matchande symboler eller bilder till dina Highlights i Insta-profilen. Snyggt och tydligt!

Vad innehåller en
grafisk profil?

Typsnitt

Ett varumärke behöver vanligen en eller två typsnitt som används till rubriker, underrubriker och brödtext. Ibland används även ett accentypsnitt för att skapa en känsla kring ett varumärket eller produkterna. Ett typsnitt kan verkligen förändra ett visuellt uttryck så det är värt att investera i något som matchar ditt varumärke.

Symboler

Ibland behöver företaget tydliggöra olika produktkategorier, funktioner eller tjänster, då kan symboler vara ett stöd. Symboler kan även skapa en känsla och addera mervärde, till exempel en stämpel som garanterar hög produktkvalitet.

Bildspråk

Bilder är ett effektivt verktyg för att nå kunden på ett känslomässigt plan. Bilder används ofta i alla kanaler och därför kan det vara klokt att bestämma vilka typer av bilder som bäst matchar det ditt företag står för, till exempel vilka motiv, vilken stämning och visuella egenskaper bilderna ska ha.

En grafisk profil som ger effekt

När vi tar fram en visuell identitet är den viktigt att fundera på i vilka kanaler och vad ni kommer vilja kommunicera. Först då vet vi vilka element ni behöver. Boka ett möte så hjälper jag er!

Process

Så hur kan det gå det till att ta fram en visuell identitet?

Processen ser väldigt olika ut beroende på era behov, men ungefär såhär:

1. Rådgivning

Vi lär känna varann och ni får berätta om företaget och era kunder. Vi identifierar vad som är viktigt för ert varumärke, vilken typ av kommunikation ni har behov av och i vilka kanaler. Jag ger ett förslag på omfattning och element som jag tror ni kan behöva. Därefter får ni förslag på kostnad och tidsåtgång.

2. Strategi

1-3 veckor

Den här fasen svarar på frågan: Vad är det egentligen vi ska ta fram? Vi djupdyker i era behov och strategi. Då kan vi säkerställa att den visuella identiteten som tas fram ger önskat resultat. Vissa företag passar på att ta fram en marknadsplan. En bra investering då man slår två flugor i en smäll.

3. Design

2-6 VECKOR

Längden på den här fasen beror på hur många element som ska tas fram samt hur snabbt vi landar i något som känns bra. Ibland startar vi med att skissa på logotypen, men oftast behövs både färger, former och typsnitt. Minst två olika skissförslag presenteras och ni får tid att fundera. Ni väljer ut ett av förslagen som vi justerar vidare och anpassar, eller så görs fler förslag. 

4. Leverans

1-3 VECKOR

Alla filer färdigställs i format för webb och tryck samt i de olika storlekar och varianter som ni har behov av. Leveransen består av en organiserad mapp med alla filer och en grafisk manual som dokumenterar hur den grafiska profilen ska användas. 

Vanliga frågor

Ni får logotypen i filformat för högupplösta trycksaker samt de olika storlekar för webb som ni kan behöva. Ofta levereras logotypen i två färgställningar, en för ljus bakgrund och en för mörk. Det är också vanligt att göra logotypen i flera olika former, beroende på hur ni kommer använda den. En liggande logotyp passar ofta bra på en hemsida medan en stående eller rund form passar bättre på områden där ytan är begränsad. Ofta kompletteras logotypen med en rund variant för profilbilden i sociala medier.

Den grafiska profilen levereras som en grafisk manual, ett dokument som visar vilka färger, typsnitt och symboler varumärket använder och i vilka sammanhang. I en mer omfattande grafisk manual finns även skisser och riktlinjer för olika typer av kommunikation i olika kanaler. Den grafiska manualen gör det enkelt för anställda eller byrån som du anlitar att effektivt skapa snygg och konsekvent kommunikation. 

För att ytterligare förenkla arbetet, spara tid och resurser, kan det vara klokt att ta fram anpassade mallar för de kanaler ni använder ofta, som skyltar i en butik eller inlägg i sociala medier. En mall har rätt format och plats för text eller bild för er att enkelt byta ut. Så kan ni säkerställa att resultatet blir snyggt och arbetet effektivt!

Det beror på omfattningen, antal element och hur de ska användas. Det beror också på om ni har en tydligt utarbetad strategi eller om ni behöver hjälp att hitta en. Innan ni får en offert ses vi och pratar igenom era behov: Vilka kanaler och format vill ni vill kunna producera kommunikation i, vilka behov ni har av mallar samt riktlinjer för olika kanaler? Ju mer arbete vi lägger ju bättre kommer den visuella identiteten fungera och ge resultat. Helheten blir genomtänkt och budskapen skarpare.

Om du är osäker på hur långt er budget räcker så tar jag gärna ett samtal. Min ambition är att vara flexibel och hitta den bästa lösningen utifrån era förutsättningar.

Logotypen är ofta den viktigaste delen av en visuell identitet. Det är den som människor först tänker på när man talar om starka varumärken. Men utan färger, typsnitt och övrigt formspråk kan ett budskap lätt falla platt, till exempel en skylt eller annons består ju av så många fler delar. Vi kan jämföra det med att möta en person för första gången, det första intrycket innefattar så mycket mer än bara ett ansikte och ett namn. Det är kroppsspråk, klädsel och tonfall som gör helheten. Det är helheten som avgör hur och om kunden uppfattar era erbjudanden. Se till att ni har en plan för alla delar så blir er kommunikation effektiv.

Ingen kreativ process är den andra helt lik. Ibland behövs det tid för att landa i det som känns rätt. Vi specar alltid omfattning och antal ändringar som ingår i offerten, vanligtvis två eller tre. Då har vi en plan för genomförandet och en prisuppskattning. Är ni i behov av fler förslag eller ändringar längs vägen går det fint att vi lägger till detta per arbetstimme eftersom.

Intresserad av en visuell identitet?

Boka in ett möte så pratas vi vid!