Vad innehåller en
grafisk profil?
Färger
En eller två huvudfärger kan räcka, kanske tillsammans med några komplementfärger. Men om varumärket behov av att kommunicera flera olika tjänster eller budskap så kan en större och mer flexibel färgskala vara till hjälp.
Logotyp
En logotyp består av företagets namn som bildar en lättläst och attraherande form. Namnet kompletteras ofta med en symbol och i vissa fall används endast symbolen, som hos välkända Apple. Logotypen levereras alltid i flera olika varianter för att de ska kunna användas på olika ytor och i olika sammanhang, vanligen en svart, en vit och en med färg, och alltid i filformat som fungerar både för tryck och webben.
Bilder i sociala medier
Rätt design kan göra stor skillnad för möjligheten att attrahera kunder online. I sociala medier är profilbilden liten och logotypen behöver oftast anpassas om du vill använda den här. Det kan också vara klokt att ta fram matchande symboler eller bilder till dina Highlights i Insta-profilen. Snyggt och tydligt!
Vad innehåller en
grafisk profil?
Typsnitt
Ett varumärke behöver vanligen en eller två typsnitt som används till rubriker, underrubriker och brödtext. Ibland används även ett accentypsnitt för att skapa en känsla kring ett varumärket eller produkterna. Ett typsnitt kan verkligen förändra ett visuellt uttryck så det är värt att investera i något som matchar ditt varumärke.
Symboler
Ibland behöver företaget tydliggöra olika produktkategorier, funktioner eller tjänster, då kan symboler vara ett stöd. Symboler kan även skapa en känsla och addera mervärde, till exempel en stämpel som garanterar hög produktkvalitet.
Bildspråk
Bilder är ett effektivt verktyg för att nå kunden på ett känslomässigt plan. Bilder används ofta i alla kanaler och därför kan det vara klokt att bestämma vilka typer av bilder som bäst matchar det ditt företag står för, till exempel vilka motiv, vilken stämning och visuella egenskaper bilderna ska ha.